Egzamin ósmoklasisty 2025.
Egzamin ósmoklasisty przeprowadzony zostanie w dniach 13-15 maja: 13 maja ósmoklasiści przystąpią do egzaminu z języka polskiego, 14 maja – z matematyki, 15 maja – z języka obcego nowożytnego. Dodatkowy termin egzaminu ósmoklasisty dla uczniów, którzy nie będą mogli przystąpić do niego w terminie głównym, wyznaczono na 10-12 czerwca.
Termin ogłaszania wyników egzaminu ósmoklasisty, w tym termin przekazania wyników szkołom został ustalony na 4 lipca 2025 r.
Co się zmieni? Nowe wymagania
Egzamin ósmoklasisty 2025 – jakie zmiany czekają uczniów ósmych klas? Centralna Komisja Egzaminacyjna opublikowała nowe wymagania. Ma to związek z tym, że od 1 września 2024 r. w szkołach będzie realizowana „odchudzona” o ok. 20 proc. podstawa programowa kształcenia ogólnego.
Egzamin ósmoklasisty 2025 – jakie zmiany?
Od 1 września 2024 r. w szkołach będzie realizowana uszczuplona o ok. 20 proc. podstawa programowa kształcenia ogólnego. W związku z tym uczniów czekają zmiany podczas egzaminów.
Od nowego roku szkolnego będą one przeprowadzane znów w oparciu o wymagania podstawy programowej, a nie – jak w ostatnich latach – wymagania egzaminacyjne wprowadzone w związku z pandemią COVID-19.
W opublikowanej informacji CKE zapowiedziano, że informatory o egzaminie ósmoklasisty z poszczególnych przedmiotów będą zamieszczane na stronie internetowej Centralnej Komisji Egzaminacyjnej do 1 września br., w kolejności, w jakiej zostaną opracowane przez ekspertów.
Z jakich przedmiotów ósmoklasiści będą zdawali egzamin w 2025 r.?
Uczniowie ósmych klas przystępują do egzaminu z trzech przedmiotów obowiązkowych, tj.:
- języka polskiego,
- matematyki,
- języka obcego nowożytnego.
Uczniowie nie będą wybierali czwartego przedmiotu na egzaminie.
Egzamin ósmoklasisty 2025 z języka polskiego. Co się zmieni?
Egzamin z języka polskiego 2025, podobnie jak w poprzednich latach, będzie się składał z dwóch części. Pierwsza część arkusza będzie zawierać dwa teksty (literacki i nieliteracki, z zastrzeżeniem, że tekst literacki nie musi być fragmentem lektury obowiązkowej) oraz zadania do nich, w tym zadania dotyczące treści i problematyki lektur obowiązkowych. Z kolei druga część to wypracowanie. Uczeń będzie wybierać jeden temat spośród dwóch podanych w arkuszu; możliwe formy wypowiedzi: rozprawka, opowiadanie (formy obecne na każdym egzaminie ósmoklasisty od 2019 r.) oraz przemówienie (forma wskazana w Informatorze z 2017 r.).
Nowością jest jednak rozszerzenie form, które mogą znaleźć się podczas egzaminu. Sprawdzona może być umiejętność redagowania krótkich form wypowiedzi, jak: zaproszenie, ogłoszenie, życzenia czy podziękowanie.
Lista lektur obowiązkowych na egzamin ósmoklasisty 2025
W latach 2025-2028 uczniowie będą mogli odwoływać się do dowolnej lektury z listy obowiązkowej z podstawy programowej z 2017 r., w tym również do tych, które zostały usunięte z podstawy programowej z 2024 r. Lista lektur, do których można się odwołać, zostanie opublikowana w Informatorze oraz na każdym arkuszu egzaminacyjnym (jak dotychczas).
Zadania w pierwszej części arkusza mogą dotyczyć lektur obowiązkowych z klas IV-VI (pozycji poznawanych w całości) z klas VII-VII (wszystkich lektur omawianych na tym etapie edukacyjnym).
Na egzaminie ósmoklasisty w 2025 r. będzie obowiązywać więcej lektur obowiązkowych. Uczniowie muszą znać takie powieści, jak choćby „Hobbit, czyli tam i z powrotem”, „Chłopcy z Placu Broni”, „Opowieści z Narnii. Lew, czarownica i stara szafa”, „Balladyna”, „Kamienie na szaniec”, „Dziady cz. II”, „Mały Książę”, „Zemsta”.
CKE wymaga również, by uczniowie mieli wiedzę także z krótkich utworów literackich, które były omawiane w całości lub poznawane podczas zajęć we fragmentach. Mowa tutaj m.in. o „Latarniku” czy „Quo Vadis” Henryka Sienkiewicza czy „Reducie Ordona”, „Panu Tadeuszu” i „Świteziance” Adama Mickiewicza.
Zmiany na egzaminie ósmoklasisty 2025 z matematyki
CKE zapowiada też zmiany w arkuszu egzaminacyjnym z matematyki. Planuje się powrót do formatu arkusza egzaminacyjnego stosowanego w roku 2019 i 2020. Oznacza to, że na egzaminie z matematyki będzie:
- 15 zadań zamkniętych (jak w latach 2021-2024)
- 6 zadań otwartych (w latach 2021-2024 w arkuszu były 4 zadania otwarte).
Zadań zatem będzie więcej niż w latach 2021-2024, a maksymalna liczba punktów możliwych do zdobycia to 30 punktów (jak w roku 2019 i 2020).
Od roku 2025 r. w przypadku egzaminu ósmoklasisty z matematyki planuje się wdrożyć e-ocenianie.
Język obcy nowożytny na egzaminie ósmoklasisty w 2025 r. Co się zmieni?
Jak informuje CKE, nie planuje się zmian w formacie arkusza egzaminacyjnego stosowanego w latach 2021-2024. Arkusz będzie składał się z pięciu części: rozumienie ze słuchu, rozumienie tekstów pisanych, znajomość funkcji językowych, znajomość środków językowych, wypowiedź pisemna.
Odsetek punktów za rozwiązanie zadań otwartych to ok. 40 proc.
W części sprawdzającej umiejętność tworzenia wypowiedzi pisemnej uczeń tworzy tekst w formie e-maila lub wpisu na blog o długości od 50 do 120 wyrazów. Z kolei oczekiwany średni poziom biegłości językowej (zgodnie z podstawą programową z 2024 r.): A2 (A2+ w zakresie rozumienia tekstu).
Harmonogram, komunikaty i informacje dostępne są na stronie CKE, OKE:
https://bip.cke.gov.pl/artykul/214/1652/egzamin-osmoklasisty
https://cke.gov.pl/egzamin-osmoklasisty/harmonogram-komunikaty-i-informacje/