
„Wsparcie dostępu do dobrej jakości kształcenia w szkołach podstawowych
Gminy Stoczek Łukowski”
nr projektu FELU.10.03-IZ.00-0094/23
Projekt jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus (EFS+)
realizowany w ramach programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027
PODSUMOWANIE REALIZACJI PROJEKTU
Całkowity koszt projektu: 1 147 500,00 zł
Dofinansowanie projektu z UE: 975 375.00 zł
#FunduszeUE , #FunduszeEuropejskie
1. Projekt był realizowany od dnia 1 stycznia 2024r. do 31 lipca 2025r. w 6 Szkołach Podstawowych z Gminy Stoczek Łukowski:
SP w Szyszkach
SP w Starej Róży
SP w Starych Kobiałkach
SP w Kisielsku
SP w Jedlance
SP w Starej Prawdzie
Celem projektu było wsparcie równego dostępu do dobrej jakości, włączającego kształcenia i szkolenia oraz możliwości ich ukończenia, ze szczególnym uwzględnieniem grup w niekorzystnej sytuacji, w odniesieniu do sześciu szkół podstawowych w gminie Stoczek Łukowski. Wsparciem objętych zostało 434 uczniów, z czego 138 to uczniowie o specjalnych potrzebach edukacyjnych (w tym 14 z niepełnosprawnościami), a także 62 nauczycieli.
Podstawą projektu była realizacja zajęć dodatkowych dla uczniów szkół objętych wsparciem w projekcie. Zajęcia prowadzone były w formie stacjonarnej, z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb uczniów oraz z zastosowaniem m.in. takich metod jak nauka w praktyce i doświadczeniu. Zajęcia prowadzone były przez kadrę własną szkół, posiadającą adekwatne kompetencje i kwalifikacje. Uzupełniająco, w celu wsparcia rozwoju uczniów, wszystkie szkoły zostały doposażone również w niezbędny sprzęt i pomoce dydaktyczne, zwiększające ich potencjał dydaktyczny. Projekt zakładał realizację określonych rezultatów, w tym: rozwój kompetencji, umiejętności, talentów oraz zainteresowań uczniów poprzez organizację i przeprowadzenie nieodpłatnych zajęć indywidualnych i grupowych; udzielenie uczniom nieodpłatnej pomocy psychologiczno-pedagogicznej; udzielenie uczniom wsparcia w zakresie doradztwa edukacyjno – zawodowego; wsparcie potencjału dydaktycznego szkół poprzez zakup wyposażenia, pomocy i środków dydaktycznych; wsparcie procesu doskonalenia zawodowego na-li poszczególnych szkół.
W okresie od 01.01.2025 do 31.07.2025 w Szkole Podstawowej w Starej Róży zrealizowano 2046 godzin projektowych w ramach 16-stu różnych rodzajów zajęć, w tym prowadzone były grupowe zajęcia z: metod uczenia się, programowania/kodowania, warsztaty ekologiczne, muzyczne, plastyczne,
dla dzieci z trudnościami w zdobywaniu umiejętności matematycznych oraz dla dzieci z trudnościami w pisaniu i czytaniu, zajęcia logopedyczne, psychoedukacyjne, z doradztwa zawodowego, oraz zajęcia indywidualne dla uczniów: z pedagogiem, psychologiem, logopedyczne, rewalidacyjne oraz z doradztwa edukacyjno-zawodowego.
Zajęcia skierowane były m.in. na wzbogacenie oferty edukacyjnej skierowanej do dzieci, rozwój kompetencji i umiejętności uczniów, rozwijanie uzdolnień i zainteresowań, zorganizowanie różnych form pracy i pomocy dla uczniów przejawiających trudności w nauce, organizację i udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz doradztwo edukacyjno-zawodowe, w tym zajęcia zawodoznawcze u pracodawców.
Zajęcia dla dzieci z trudnościami w zdobywaniu umiejętności matematycznych uczniów były skierowane na rozwój umiejętności matematycznych, poprawę pamięci, koncentracji uwagi, a także logicznego myślenia. Zajęcia dla dzieci z trudnościami w pisaniu i czytaniu, w tym zagrożonych ryzykiem dysleksji wpłynęły na zwiększenie płynności czytania, poprawę rozumienia czytanego tekstu czytelności i szybkości pisania, rozwijanie technik przyswajania tekstu i wydobywania istotnych informacji.
Warsztaty ekologiczne dla uczniów przyczyniły się do wzrostu poziomu wiedzy ekologicznej, oraz rozbudzenie poprzez badania i eksperymenty ciekawości badawczej.
Podczas zajęć z programowania/kodowania uczniowie w sposób kreatywny zdobywali wiedzę poprzez rozwiązywanie prostych algorytmów i zadań w grach i zabawach, wykorzystywali możliwości, jakie daje korzystanie z nowych technologii, rozwijali umiejętność korzystania z programów edukacyjnych, aplikacji i gier edukacyjnych wspomagających naukę programowania..
Podczas grupowych i indywidualnych zajęć logopedycznych uczniowie ćwiczyli sprawność językową na poziomie adekwatnym do wieku i wzbogacali słownictwo celem optymalizacji rozwoju.
Zajęcia indywidualne z pedagogiem umożliwiały dzieciom poprawę osiągnięć edukacyjnych, takich jak czytanie, pisanie i liczenie, zwiększenie samooceny i pewności siebie, motywacji do nauki czy rozwój umiejętności społecznych takich jak: komunikacja, współpraca z rówieśnikami.
Grupowe zajęcia plastyczne i muzyczne rozwijały u dzieci wyobraźnię, zdolności manualne, wrażliwość artystyczną i emocjonalną, umiejętności w zakresie znajomości i stosowania różnych technik i materiałów plastycznych, rozbudzały wrażliwość na piękno, poprawiając pamięć i koncentrację, u dzieci.
Zajęcia z doradztwa edukacyjno-zawodowego umożliwiały uczniom poznanie swoich zasobów i predyspozycji zawodowych, poszerzenie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych, poznanie narzędzi, które pozwolą im lepiej poznać samego siebie i potencjał zawodowy, a w przyszłości podjąć świadome, trafniejsze decyzje edukacyjne i zawodowe.
W ramach zajęć zawodoznawczych u pracodawców zorganizowano 3 wyjazdy zawodoznawcze oraz 3 wyjścia do lokalnych przedsiębiorców. W ramach projektu odbyło się szkolenie doskonalące kompetencje 14 nauczycieli SP w Starej Róży we wsparciu uczniów w zakresie ochrony i wzmocnienia zdrowia psychicznego oraz Grupowe warsztaty z programowania i kodowania dla 14 nauczycieli SP w Starej Róży.
W ramach projektu zakupiono pomoce wzbogacające potencjał dydaktyczny szkoły, wyposażenie pracowni matematycznej, informatycznej, językowej i przyrodniczej, m.in. robot edukacyjny uczy poprzez zabawę i dzięki temu stanowi narzędzie wspomagające nauczycieli w prowadzeniu angażujących lekcji. Dzieci mają możliwość wdrażania się od najmłodszych lat w świat programowania i automatyki. Rozwój wiedzy oraz umiejętności programistycznych, także przy wykorzystaniu specjalnego zestawu klocków, sprzyja pośrednio rozwijaniu umiejętności logicznego myślenia.
Multimedialne programy do pracy z dziećmi z trudnościami w nauce czytania i pisania, wspomagające terapię dysleksji, rozwijanie kompetencji emocjonalno-społecznych, programy terapeutyczne, zestaw do rozwijania umiejętności myślenia operacyjnego. Dzieci mające trudności w nauce czytania i pisania potrzebują wsparcia w tym obszarze, pomoce służą rozwojowi uczniów, w tym w szczególności uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
W szkole podstawowej uczniowie zdobywają podstawową wiedzę z matematyki, która jest niezbędna na dalszych etapach edukacji oraz w życiu codziennym. Odpowiednie pomoce dydaktyczne, takie jak zestaw brył geometrycznych, układanki matematyczne, dostosowane do wieku dzieci sprawiają, że przyswajanie skomplikowanego świata cyfr oraz liczb staje się prostsze.
Nowinki technologiczne na lekcjach zawsze wywołują zainteresowanie wśród uczniów, dzięki temu są bardziej zaangażowani w to, co dzieje się na zajęciach. Wykorzystanie okularów VR z pewnością jest źródłem wielu pozytywnych emocji, a co za tym idzie, sprawia, że nauka jest atrakcyjniejsza. Użycie technologii VR zachęca dzieci do nauki języka obcego, dodatkowo pozwoli doskonalić umiejętność obsługi nowych technologii. Zestaw plakatów dydaktycznych, jako wizualne przedstawienie istotnych zagadnień, również doskonale sprawdza się, jako interesująca pomoc podczas zajęć.
Nauka teorii jest dla dzieci trudnym wyzwaniem, dlatego rozwojowi wiedzy uczniów z zakresu nauk przyrodniczych służą m.in. biologiczny program multimedialny, modele dydaktyczne, okazy w akrylu, schematy magnetyczne, np. budowa kwiatu, cykl rozwoju motyla, obieg krwi, układ pokarmowy i gry edukacyjne. Kolorowe modele dydaktyczne wizualnie wyjaśniają zjawiska zachodzące w przyrodzie, a programy multimedialne zawierające filmy i symulacje, ułatwiają uczniom zrozumienie trudnych zagadnień. Przyrodnicze zestawy doświadczalne urozmaicają zajęcia, zachęcają uczniów do eksperymentowania i pobudzają aktywność w czasie zajęć.








