,,Matematyka przez doświadczenia” – innowacja pedagogiczna realizowana
w Szkole Podstawowej im M. Jasrzębskiego w Starej Róży
w roku szkolnym 2019/2020
Autor i prowadzący innowację:
Agnieszka Gajowniczek – nauczyciel matematyki
Innowacja prowadzona była w pierwszym półroczu roku szkolnego 2019/2020 w grupie uczniów klasy VII – 15 godz. Tematyka innowacji dotyczyła sytuacji życia codziennego, w których przydatna jest wiedza matematyczna. Przygodę z matematyką rozpoczęliśmy od pracy na platformie LearningApps. Przed uczniami zostało postawione zadanie stworzenia dowolnej gry dydaktycznej związanej z liczbami naturalnymi. Wśród prac uczniów znalazły się gry sprawdzające znajomość cech podzielności liczb naturalnych, działań pamięciowych czy znajomość odczytywania liczb zapisanych za pomocą znaków rzymskich. Uczniowie w swoich grach wykorzystywali również umiejętność obliczania kwadratów i sześcianów liczb naturalnych oraz znajomość zasad kolejności wykonywania działań. Kolejnym zadaniem, z którym zmierzyli się uczniowie było stworzenie prezentacji komputerowej w programie Powerpoint na temat:,,Nasza gmina, powiat i województwo w liczbach”. Uczniowie uczyli się również tworzyć wykresy w programie Excel do danych, które wyszukali w Internecie. Do zebranych wiadomości układali w grupach zadania tekstowe. Utrwalali również wiadomości związane z ułamkami zwykłymi i dziesiętnymi. Nawet w czasie zabawy andrzejkowej wróżby obejmowały następujące treści :
- czar imienia (liczby parzyste i nieparzyste, wyrażenia arytmetyczne)
- sprawdź, czy koleżanka (kolega) mówi prawdę? – pamięciowe działania na liczbach naturalnych
- naprawdę, jaka (jaki) jesteś? – odczytywanie znaków rzymskich
- czy znasz swoją przyszłość? – kształtowanie wyobraźni, myślenia.
Następnym zadaniem był projekt związany z planowaniem jednodniowej wycieczki szkolnej. Uczniowie decydowali, gdzie chcieliby pojechać, a następnie wyszukiwali w Internecie wiadomości potrzebne do obliczenia jej kosztów. Oprócz kosztów przejazdu należało również uwzględnić minimum trzy płatne atrakcje, które odwiedzą. Wykorzystali zdobytą na matematyce wiedzę do ćwiczeń praktycznych. Przed wycieczką uczniowie oszacowali odległość od budynku szkoły do wyznaczonego miejsca i policzyli, w jakim czasie dotarli by do celu. Dane te wykorzystali do obliczenia średniej prędkości w km/h, w m/min i w m/s. W czasie wycieczki, której realizację przełożyliśmy na okres wiosenny uczestnicy spotkają nierozerwalny związek matematyki ze zwiedzanymi obiektami. Wśród zwiedzania Lublina i okolic pojawią się min. symetrie, walce, pierścienie, graniastosłupy proste, figury geometryczne, obliczenia czasowe.
Kupujemy rozsądnie, to kolejny punkt zaplanowany w innowacji. Uczniowie klasy VII przygotowali matematyczną sałatkę owocową i ciasto. Głównym celem było poznanie od czego zależą ceny produktów w sklepie, poznanie oferty sklepów, co kryją sklepowe promocje, co nam mówią sklepowe paragony, doskonalenie umiejętności przeliczania miar, obliczenia procentowe, zbieranie i opracowywanie danych. Działania, jakie uczniowie podjęli przed wykonaniem to:
- Samodzielne ułożenie przepisu na sałatkę lub ciasto
- Wybranie sklepów, w których można kupić wszystkie potrzebne produkty
- Sprawdzenie i porównanie cen wszystkich produktów
- Obliczenie kosztów wykonania w zależności od sklepu
- Podsumowanie pracy
Na Boże Narodzenie wysyłamy kartki z życzeniami, to kolejny etap realizowanej innowacji. Uczniowie naszej szkoły wykonywali kartki bożonarodzeniowe, inspirowane elementami matematyki. Nie zabrakło na nich symetrii szlaczków, łamanych zwyczajnych i otwartych, ułamków zwykłych (dzielenie kartki na mniejsze części), płaskich figur geometrycznych ułożonych w różne wzory. Uczniowie sami tworzyli tu świąteczną matematykę – haft matematyczny. Dodatkowo niektóre kartki ozdabiali geometrycznymi ramkami. Kartki te zostały wysłane do innych szkół, władz gminy i zaprzyjaźnionych instytucji. W okresie przedświątecznym wykonywaliśmy również ozdoby choinkowe w kształcie wielościanów foremnych, które służyły, jako pomoc dydaktyczna. Na zajęciach uczniowie tworzyli także bryły techniką orgiami. Przekonali się, że matematyką można się bawić
Geometria w przyrodzie, architekturze i sztuce to kolejne zadanie dla uczniów. Zwiedzali interaktywne wystawy, które w inspirujący i angażujący zmysły sposób dowiodły obecność matematyki we wszystkich aspektach naszego życia. W czasie drogi do szkoły i ze szkoły obserwowali obecność matematyki w otoczeniu. Szacowali również wymiary przedmiotów, które nas otaczają. Następnie układali i rozwiązywali do określonego elementu zadania tekstowe.
Wnioski:
Po przeprowadzonym cyklu zajęć innowacyjnych uczniowie śmielej podejmują próby stosowania wiedzy i umiejętności przynajmniej w niektórych sytuacjach życia codziennego, nie boją się złego rozwiązania.
Z pewnością udział w zajęciach pomógł im dostrzec zależności matematyczne w innych dziedzinach nauki, pozwolił na dokonywanie właściwych wyborów nie sugerując się nadmierną reklamą, lecz własnym rozumem.
Udział w zajęciach nauczył ich lepszego funkcjonowania w grupie, poprawił sprawność wykonywania obliczeń. Uczniowie zauważyli, że można przekształcać sytuacje życiowe w zadania matematyczne.