„Wsparcie dostępu do dobrej jakości kształcenia w szkołach podstawowych Gminy Stoczek Łukowski” – informacje o realizacji projektu

„Wsparcie dostępu do dobrej jakości kształcenia w szkołach podstawowych Gminy Stoczek Łukowski” 

nr projektu FELU.10.03-IZ.00-0094/23 

Projekt jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus (EFS+)

realizowany w ramach programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027

Całkowity koszt projektu: 1 147 500,00 zł

Dofinansowanie projektu z UE: 975 375.00 zł

#FunduszeUE , #FunduszeEuropejskie

1. Projekt jest realizowany od dnia 1 stycznia 2024r. do 31 lipca 2025r. w 6 Szkołach Podstawowych z Gminy Stoczek Łukowski:

SP  w Szyszkach

SP w Starej Róży

SP w Starych Kobiałkach

SP w Kisielsku

SP w Jedlance

SP w Starej Prawdzie

Celem projektu jest wsparcie równego dostępu do dobrej jakości, włączającego kształcenia i szkolenia oraz możliwości ich ukończenia, ze szczególnym uwzględnieniem grup w niekorzystnej sytuacji, w odniesieniu do sześciu szkół podstawowych w gminie Stoczek Łukowski. Wsparciem objętych zostało 434 uczniów, z czego 138 to uczniowie o specjalnych potrzebach edukacyjnych (w tym 14 z niepełnosprawnościami), a także 62 nauczycieli.

Podstawą projektu jest realizacja zajęć dodatkowych dla uczniów szkół objętych wsparciem w projekcie. Zajęcia prowadzone są w formie stacjonarnej, z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb uczniów oraz z zastosowaniem m.in. takich metod jak nauka w praktyce i doświadczeniu. Zajęcia prowadzone są przez kadrę własną szkół, posiadającą adekwatne kompetencje i kwalifikacje. Uzupełniająco, w celu wsparcia rozwoju uczniów, wszystkie szkoły zostały doposażone również w niezbędny sprzęt i pomoce dydaktyczne, zwiększające ich potencjał dydaktyczny.

W okresie od 01.01.2024 do 31.12.2024 w Szkole Podstawowej w Starej Róży zrealizowano 1046 godzin projektowych w ramach 16-stu różnych rodzajów zajęć. Zajęcia skierowane były m.in. na wzbogacenie oferty edukacyjnej skierowanej do dzieci, rozwój kompetencji i umiejętności uczniów, rozwijanie uzdolnień i zainteresowań, zorganizowanie różnych form pracy i pomocy dla uczniów przejawiających trudności w nauce, organizację i udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz doradztwo edukacyjno-zawodowe, w tym zajęcia zawodoznawcze u pracodawców.

Zajęcia dla dzieci z trudnościami w zdobywaniu umiejętności matematycznych uczniów są skierowane na rozwój umiejętności matematycznych, poprawę pamięci, koncentracji uwagi, a także logicznego myślenia, uświadamiają uczniom, że zabawy matematyczne mogą być ciekawą formą spędzania wolnego czasu.  Zajęcia dla dzieci z trudnościami w pisaniu i czytaniu, w tym zagrożonych ryzykiem dysleksji umożliwiają zwiększenie płynności czytania, poprawę rozumienia czytanego tekstu czytelności i szybkości pisania, rozwijanie technik przyswajania tekstu i wydobywania istotnych informacji.

Warsztaty ekologiczne dla uczniów przyczyniają się do wzrostu poziomu wiedzy ekologicznej, wykształcenie postaw proekologicznych oraz rozbudzenie poprzez badania i eksperymenty  ciekawości badawczej.

Podczas zajęć z programowania/kodowania uczniowie w sposób kreatywny zdobywają wiedzę poprzez rozwiązywanie prostych algorytmów i zadań w grach i zabawach, wykorzystują możliwości jakie daje korzystanie z nowych technologii, rozwijają umiejętność korzystania z programów edukacyjnych, aplikacji i gier edukacyjnych wspomagających naukę programowania, uczniowie piszą, rysują komendy z wykorzystaniem maty edukacyjnej,  tworzą proste programy, obserwują swoje działania.

Podczas grupowych i indywidualnych zajęć logopedycznych uczniowie ćwiczą sprawność  językową na poziomie adekwatnym do wieku i wzbogacają słownictwo celem optymalizacji rozwoju.

Zajęcia indywidualne z pedagogiem umożliwiają poprawę osiągnięć edukacyjnych, takich jak czytanie, pisanie i liczenie, zwiększenie samooceny i pewności siebie, motywacji do nauki czy  rozwój umiejętności społecznych takich jak: komunikacja, współpraca z rówieśnikami.

Grupowe zajęcia  plastyczne i muzyczne  rozwijają u dzieci wyobraźnię, zdolności manualne, wrażliwość artystyczną i emocjonalną, umiejętności w zakresie znajomości i stosowania różnych technik i materiałów plastycznych, rozbudzają wrażliwość na piękno, poprawiają pamięć i koncentrację, u dzieci,

Zajęcia z doradztwa edukacyjno-zawodowego umożliwiają uczniom poznanie swoich zasobów i predyspozycji zawodowych, poszerzenie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych, poznanie narzędzi, które pozwolą im lepiej poznać samego siebie i potencjał zawodowy, a w przyszłości podjąć świadome, trafniejsze decyzje edukacyjne i zawodowe.

W ramach projektu zakupiono pomoce wzbogacające potencjał dydaktyczny szkoły, wyposażenie pracowni matematycznej, informatycznej, językowej i przyrodniczej, m.in. robot edukacyjny uczy poprzez zabawę i dzięki temu stanowi narzędzie wspomagające nauczycieli w prowadzeniu angażujących lekcji. Dzieci mają możliwość wdrażania się od najmłodszych lat w świat programowania i automatyki. Rozwój wiedzy oraz umiejętności programistycznych, także przy wykorzystaniu specjalnego zestawu klocków, sprzyja pośrednio rozwijaniu umiejętności logicznego myślenia.

Multimedialne programy do pracy z dziećmi z trudnościami w nauce czytania i pisania, wspomagający terapię dysleksji, rozwijanie kompetencji emocjonalno-społecznych, programy terapeutyczne, zestaw do rozwijania umiejętności myślenia operacyjnego. Dzieci mające trudności w nauce czytania i pisania potrzebują wsparcia w tym obszarze, pomoce służą rozwojowi uczniów, w tym w szczególności uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

W szkole podstawowej uczniowie zdobywają podstawową wiedzę z matematyki, która jest niezbędna na dalszych etapach edukacji oraz w życiu codziennym. Odpowiednie pomoce dydaktyczne, takie jak zestaw brył geometrycznych, układanki matematyczne, dostosowane do wieku dzieci sprawiają, że przyswajanie skomplikowanego świata cyfr oraz liczb stanie się prostsze.

Nowinki technologiczne na lekcjach zawsze wywołują zainteresowanie wśród uczniów, dzięki temu są bardziej zaangażowani w to, co dzieje się na zajęciach. Wykorzystanie okularów VR z pewnością jest źródłem wielu pozytywnych emocji, a co za tym idzie, sprawia, że nauka jest atrakcyjniejsza. Użycie technologii VR zachęca dzieci do nauki języka obcego, dodatkowo pozwoli doskonalić umiejętność obsługi nowych technologii. Zestaw plakatów dydaktycznych, jako wizualne przedstawienie istotnych zagadnień, również doskonale sprawdza się, jako interesująca pomoc lekcyjna.

Nauka teorii jest dla dzieci trudnym wyzwaniem, dlatego rozwojowi wiedzy uczniów z zakresu nauk przyrodniczych służą m.in. biologiczny program multimedialny, modele dydaktyczne, okazy w akrylu, schematy magnetyczne, np. budowa kwiatu, cykl rozwoju motyla, obieg krwi, układ pokarmowy i gry edukacyjne. Kolorowe modele dydaktyczne wizualnie wyjaśniają zjawiska zachodzące w przyrodzie, a programy multimedialne zawierają filmy i symulacje, które ułatwiają uczniom zrozumienie trudnych zagadnień. Przyrodnicze zestawy doświadczalne urozmaicają zajęcia, zachęcają uczniów do eksperymentowania i pobudzają aktywność w czasie zajęć.